måndag 23 februari 2015

Intervju med Britta Jeppson 16/2-15

Jag ska börja publicera intervjuer med lärare och anställda på Attarpsskolan angående ungdomsböcker de har läst och vill rekommendera. Hoppas du hittar något bra tips! :)



Kommer du ihåg någon tonårsbok som du har läst och tyckt om?

- Ja, jag har ju varit svenskalärare länge och läst många ungdomsböcker. Bland annat läste jag "I taket lyser stjärnorna" som är skriven av Johanna Tydell, och den tyckte jag var väldigt bra. Jag gillar även böcker av Maria Gripe, eftersom de har en så mystisk känsla över sig.


Vad handlade "I taket lyser stjärnorna" om?

- Den handlar om en tjej som går i årskurs sju och hennes mamma som har cancer. Boken beskriver väldigt fint hur det är att hamna i en så svår situation när man är så ung men håller på att bli vuxen. Killar kanske inte gillar den så mycket, det är nog mer av en tjejbok.


Varför tyckte du om den så mycket?

- Just för att den är så känslosam, och jag gillar känslosamma böcker och filmer. Dessutom är den väldigt välskriven och jag har för mig att den har vunnit flera priser för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar