onsdag 25 februari 2015

Intervju med Emma Hjelm 25/2-15

Kommer du ihåg någon tonårsbok som du har läst och tyckt om?

- Ja, jag kommer ihåg "Emma och Daniel" av Mats Wahl. Det var en serie och det fanns många böcker om deras äventyr. Jag minns även att jag läste en bok som heter "Lucia" och som Cannie Möller skrivit.

Vad handlade "Emma och Daniel" om?

- De handlade om ung kärlek och spänning, men de är också ganska sorgliga böcker. Det var ofta någon som kanske inte hade det bra hemma eller på något annat sätt mådde dåligt. Jag gillade de kontrasterna, att det både var lite vemodigt och spännande.

Varför tyckte du om dem så mycket?

- För att de innehöll lite av varje och för att man själv var ung och nyfiken och längtade efter kärlek. Det var ju en helt annan värld också. Böckerna utspelade sig uppe i Norrland i vildmarken och skogarna. Det handlade mycket om äventyr och trots att karaktärerna inte heller var så gamla campade de ensamma i vildmarken. Jag tyckte att det var väldigt spännande eftersom det var ett helt annat liv än det jag hade, eftersom jag bodde i stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar